با استفاده از رازیانه کوبیده شده ماسک لب بسازید

نمونه‌های گیاهی (برگ‌ها و ساقه‌ها) از رازیانه وحشی (Foeniculum vulgare Mill.) در Monte Negro در نزدیکی ساحل دریای هرتسگ نووی (با مختصات 42°27’26.0928″ شمالی و 18°31’53.31″ شرقی) جمع‌آوری شد.

روز دهم آگوست 2021 و توسط پروفسور دکتر دانیلا پرودانوویچ از دانشگاه پریشتینا در Kosovska Mitrovica شناسایی شدند.

یک نمونه کوپن در هرباریوم گروه زیست شناسی در دانشکده علوم طبیعی و ریاضی سپرده شده است.

رازیانه پس از خشک شدن در سایه، مواد گیاهی را تا لحظه تجزیه در کیسه های کاغذی در دمای اتاق نگهداری می کردند، سپس خرد شده و در هاون چینی آسیاب می شد تا ذرات با اندازه همگن به دست آید.

مواد گیاهی متلاشی شده و همگن شده برای جداسازی اسانس توسط تقطیر با آب از نوع کلونجر، با هیدرومدول (نسبت مواد گیاهی: آب) 1:10 متر بر ولت به مدت 120 دقیقه استفاده شد.

کروماتوگرافی گازی/ طیف سنجی جرمی (GC/MS) و کروماتوگرافی گازی/تشخیص یونیزاسیون شعله (GC/FID)
جزئیات کروماتوگرافی گازی / طیف سنجی جرمی (GC/MS) و کروماتوگرافی گازی/ تجزیه و تحلیل یونیزاسیون شعله در Ilić و همکاران ارائه شده است.

2.4. فعالیت آنتی اکسیدانی (آزمایش DPPH).

توانایی اسانس در حذف رادیکال های آزاد DPPH با استفاده از روش DPPH تعیین شد.

اسانس در اتانول حل شد و یک سری غلظت های مختلف تهیه شد.

یک محلول اتانولی از رادیکال DPPH (1 سانتی متر مکعب، محلول 300 میکرومول (3 × 10-4 mol/L)) به 2.5 میلی لیتر محلول اسانس آماده شده اضافه شد.

جذب پس از 40 دقیقه انکوباسیون با رادیکال ها در طول موج 517 نانومتر اندازه گیری شد.

همچنین جذب در 517 نانومتر برای محلول اتانولی رادیکال DPPH نیز تعیین شد که در نسبت فوق الذکر رقیق شد (1 میلی لیتر از رادیکال DPPH غلظت داده شده با 2.5 میلی لیتر اتانول اضافه شده).

چاتانول به عنوان بلانک استفاده شد. تمام جزئیات مرتبط دیگر از روش مورد استفاده در Stanojević و همکاران آورده شده است. [21].