تخریب خرما خاصویی جهرم در یکی از انبارهای احتکار شده این محصول

نخل خرما می تواند 4 تا 8 سال پس از کاشت قبل از میوه دهی طول بکشد و بین 7 تا 10 سال شروع به تولید محصول مناسب برای برداشت تجاری کند.

نخل های بالغ می توانند 70-140 کیلوگرم (150-300 پوند) خرما در هر فصل برداشت تولید کنند. همه آنها در یک زمان می رسند بنابراین چندین برداشت مورد نیاز است.

برای بدست آوردن میوه ای با کیفیت بازار، باید خوشه های خرما را قبل از رسیدن نازک کرده و در کیسه یا پوشانید تا میوه های باقیمانده بزرگتر شوند و از آب و هوا و حیواناتی مانند پرندگان که دوست دارند آنها را بخورند، در امان باشند.

نخل خرما خاصویی جهرم به خاک های لومی شنی عمیق با زهکشی خوب با pH 8 تا 11 (قلیایی) نیاز دارد. خاک باید قابلیت نگهداری رطوبت و همچنین عاری از کربنات کلسیم را داشته باشد.

خرما هزاران سال است که در خاورمیانه و دره سند کشت می شده است و شواهد باستان شناسی از کشت خرما در مهرگره ، تمدن نوسنگی در غرب پاکستان، حدود 7000 سال قبل از میلاد و در شرق عربستان بین سال های 5530 تا 5320 قبل از میلاد وجود دارد.

خرما از دوران باستان از بین النهرین تا مصر ماقبل تاریخ کشت می شده است . مصریان باستان از این میوه ها برای تهیه شراب خرما استفاده می کردند و هنگام برداشت خرما می خوردند. 

شواهدی از کشت به طور مداوم در تمدن های بعدی در دره سند یافت می شود.دوره هاراپان از 2600 تا 1900 قبل از میلاد.

یک رقم ، نخل خرمای یهود ، به دلیل عمر طولانی بذر ارتدوکس خود که پس از نگهداری تصادفی به مدت 2000 سال با موفقیت جوانه زد، مشهور است. محدودیت زمانی بالای بقای بذرهایی که به درستی ذخیره شده اند ناشناخته باقی مانده است.

یک مطالعه ژنومی از مرکز ژنومیک و زیست‌شناسی سیستمی دانشگاه ابوظبی دانشگاه نیویورک نشان داد که گونه‌های اهلی شده خرما از شمال آفریقا، از جمله گونه‌های معروفی مانند Medjool و Deglet Nour ، ترکیبی بین نخل‌های خاورمیانه و درختان خرما هستند.

نخل وحشی کرت، P. theophrasti. نخل خرما حدود 2800 سال پیش در اسناد باستان شناسی شمال آفریقا دیده می شود که نشان می دهد این هیبرید توسط مینوی ها یا فنیقی ها پخش شده است.