حنا گیاهی که راز قتل خانوادگی را آشکار کرد

مهدی (تلفظ (راهنمای اطلاعات)) نوعی هنر بدن و تزئین موقت پوست از شبه قاره هند است که معمولاً روی دست ها یا پاها کشیده می شود.

طرح‌های تزیینی هستند که با استفاده از خمیری که از پودر برگ‌های خشک گیاه حنا گیاهی (Lawsonia inermis) ایجاد می‌شود، روی بدن فرد ایجاد می‌شود.

این یک شکل محبوب از هنر بدن در جنوب آسیا از جمله کشورهایی مانند هند، بنگلادش، پاکستان، مالدیو، سریلانکا، نپال است و شبیه سنت های مشابه حنا به عنوان هنر بدن در شمال آفریقا، شرق آفریقا و خاورمیانه است.

در غرب، مهندی معمولاً به عنوان خالکوبی حنا شناخته می شود. حنا از زمان های قدیم به عنوان رنگ برای پوست استفاده می شده است.

تنوع و طرح های زیادی وجود دارد. زنان معمولاً طرح‌های مهندی را روی دست‌ها و پاهای خود اعمال می‌کنند، اگرچه برخی، از جمله بیماران سرطانی و زنان مبتلا به آلوپسی، گاهی اوقات پوست سر خود را تزئین می‌کنند.

رنگ استاندارد حنا قهوه ای است، اما گاهی از رنگ های طراحی دیگر مانند سفید، قرمز، سیاه و طلایی استفاده می شود.

مهدی در سنت هندی معمولاً در مراسم عروسی و جشن‌های هندو مانند Karva Chauth، Vat Purnima، Diwali، Bhai Dooj، Navraatri، Durga Pooja و Teej استفاده می‌شود.

مسلمانان در جنوب آسیا نیز در مراسم عروسی مسلمانان و همچنین در اعیاد مانند عید فطر و عید قربان از مهندی استفاده می کنند.

حنا

در جشن‌های هندو و سیک، زنان اغلب به دست‌ها، پاها و گاهی پشت شانه‌های خود حنا می‌زنند. برعکس، مردان معمولاً آن را روی بازوها، پاها، پشت و سینه اعمال می کنند.

برای خانم‌ها معمولا روی کف دست‌ها، پشت دست‌ها و پاها کشیده می‌شود، جایی که به دلیل تضاد با پوست روشن‌تر روی این سطوح، که به طور طبیعی حاوی رنگدانه ملانین کمتری است، طرح واضح‌تر است.

احتمالاً به دلیل تمایل به ظاهر «مشکی خالکوبی»، برخی از افراد رنگ مصنوعی p-Phenylenediamine (PPD) را به حنا اضافه می کنند تا رنگ سیاهی به آن بدهد. PPD ممکن است باعث واکنش‌های آلرژیک متوسط تا شدید در صورت اعمال روی پوست شود.

اصل «مهندی» از واژه سانسکریت «mendhika» است که به گیاهی اطلاق می‌شود که رنگ قرمز آزاد می‌کند. بر اساس فرهنگ لغت اردو، هندی و انگلیسی کلاسیک مهدی به «جشن عقد به مناسبت آغشته شدن دست و پای عروس به حنا» نیز اشاره دارد.