خاصیت زئولیت آکواریوم در دست تحقیق و انواع نظریه

زئولیت ها کانی های آتشفشانی طبیعی با خواص منحصر به فرد بسیاری هستند. آنها زمانی تشکیل شدند که خاکستر آتشفشانی در دریاچه های قلیایی سابق رسوب کرد. 

واکنش خاکستر آتشفشانی با نمک های موجود در دریاچه ها، خاکستر را به مواد معدنی زئولیت مختلف تبدیل کرد.

در سال 1756، اکسل فردریک کرونستد، کانی شناس سوئدی، کشف کرد که استیلبیت، یک ماده معدنی طبیعی، هنگام گرم شدن به طور قابل توجهی آب خود را از دست می دهد.

او سپس نام این گروه از مواد معدنی را زئولیت از کلمه یونانی “سنگ های جوشان” نامید. زئولیت ها برای تقریبا 200 سال به عنوان یک گروه کمتر شناخته شده از مواد معدنی با خواص منحصر به فرد در نظر گرفته می شدند و کرونستد عمدتاً به عنوان کاشف نیکل یاد می شد.

زئولیت آکواریوم ساختار کریستالی غیرمعمول و ظرفیت تبادل یونی منحصر به فردی دارند. تعداد زیادی لوله کوچک در ساختار آنها وجود دارد. این کانال ها معمولاً 0.5 تا 0.7 نانومتر قطر دارند که فقط کمی بزرگتر از قطر یک مولکول آب است. 

به این کانال ها ریز تخلخل می گویند. جدای از آنها، منافذ بزرگتری در ساختار زئولیت ها وجود دارد که اصطلاحاً به آنها منافذ می گویند. 

مزوپورها یون های دارای بار مثبت در کانال ها وجود دارند و می توان آنها را با یون های دیگر مبادله کرد. تبادل جان ها زئولیت ها را قادر می سازد تا به طور انتخابی عناصر مضر یا ناخواسته خاصی را از خاک، آب و هوا جذب کنند. 

یک مثال کلاسیک حذف کلسیم از آب سخت است. زئولیت ها یون های سدیم را با یون های کلسیم مبادله می کنند که باعث نرم شدن آب می شود. 

زئولیت ها همچنین تمایل زیادی به برخی فلزات سنگین مانند سرب، کروم، نیکل و روی دارند. ذرات کلوئیدی و مواد معلق را می توان در مزوپورهای زئولیت ها حفظ کرد. به طور مشابه، ذرات مواد آلی محلول نیز ممکن است در این منافذ جذب شوند.