دامادی که با کابل سه فاز مفتولی در شب عروسی عروس را کتک زد

در روزهای اولیه تولید برق تجاری، برخی از تاسیسات از سیستم های چهار سیمه دو فاز برای موتورها استفاده می کردند. مزیت اصلی اینها این بود که پیکربندی سیم پیچ مانند موتورهای استارت تک فاز خازن بود و با استفاده از یک سیستم چهار سیمه، از نظر مفهومی فازها مستقل بودند و با ابزارهای ریاضی موجود در آن زمان به راحتی قابل تجزیه و تحلیل بودند.

سیستم های دو فاز با کابل سه فاز مفتولی جایگزین شده اند. منبع تغذیه دو فاز با 90 درجه بین فازها را می توان از یک سیستم سه فاز با استفاده از ترانسفورماتور متصل به اسکات بدست آورد.

یک سیستم چند فازی باید جهت مشخصی از چرخش فاز ارائه کند، بنابراین ولتاژهای تصویر آینه ای در ترتیب فاز محاسبه نمی شوند. یک سیستم 3 سیم با دو هادی فاز با فاصله 180 درجه هنوز هم فقط تک فاز است. چنین سیستم هایی گاهی اوقات به عنوان فاز تقسیم توصیف می شوند.
برق چند فاز به ویژه در موتورهای AC مانند موتور القایی که در آن یک میدان مغناطیسی دوار ایجاد می کند مفید است. هنگامی که یک منبع تغذیه سه فاز یک چرخه کامل را کامل می کند، میدان مغناطیسی یک موتور دو قطبی در فضای فیزیکی 360 درجه می چرخد.

موتورهای با جفت قطب های بیشتر برای تکمیل یک چرخش فیزیکی میدان مغناطیسی به چرخه های منبع تغذیه بیشتری نیاز دارند و بنابراین این موتورها کندتر کار می کنند.

کابل

نیکولا تسلا و میخائیل دولیوو-دوبروولسکی اولین موتورهای القایی عملی را با استفاده از یک میدان مغناطیسی دوار اختراع کردند – قبلاً همه موتورهای تجاری DC بودند، با کموتاتورهای گران قیمت، برس‌های با تعمیر و نگهداری بالا و ویژگی‌هایی که برای عملکرد در شبکه جریان متناوب نامناسب بودند. ساخت موتورهای پلی فاز ساده است، خود راه انداز هستند و لرزش کمی دارند.

اعداد فاز بالاتر از سه استفاده شده است. یک روش معمول برای تاسیسات یکسو کننده و در مبدل های HVDC، ارائه شش فاز، با فاصله فاز 60 درجه، برای کاهش تولید هارمونیک در سیستم تغذیه AC و ارائه جریان مستقیم روان تر است.

خطوط انتقال آزمایشی درجه بالا با حداکثر 12 فاز ساخته شده است. اینها به کاربرد قوانین طراحی ولتاژ فوق العاده بالا (EHV) در ولتاژهای پایین‌تر اجازه می‌دهند و امکان افزایش انتقال نیرو در همان عرض راهرو خط انتقال را فراهم می‌کنند.

سکونتگاه ها و مشاغل کوچک معمولاً با یک فاز منفرد برگرفته از یکی از سه فاز خدماتی عرضه می شوند. مشتریان انفرادی برای متعادل کردن بارها بین سه فاز توزیع می شوند.

بارهای تک فاز مانند روشنایی ممکن است از یک فاز پرانرژی به مدار خنثی متصل شوند، که اجازه می دهد بار در یک ساختمان بزرگ در سه فاز تغذیه متعادل شود.

افست فاز ولتاژهای خط به خنثی 120 درجه است. ولتاژ بین هر دو سیم برقی همیشه v3 برابر بین سیم برق و نول است. برای لیست ولتاژهای توزیع تک فاز در سراسر جهان به مقاله سیستم های برق اصلی مراجعه کنید. ولتاژ خط به خط سه فاز 3 برابر این مقادیر خواهد بود.

در آمریکای شمالی، بلوک های آپارتمانی مسکونی ممکن است دارای توزیع 120 ولت (خط به خنثی)، 208 ولت (خط به خط) باشند.

لوازم اصلی تک فاز مانند اجاق‌ها یا صفحه‌های آشپزی که برای سیستم فاز اسپلیت 240 ولتی در نظر گرفته شده‌اند که معمولاً در خانه‌های تک‌خانواری استفاده می‌شوند، ممکن است در صورت اتصال به 208 ولت به خوبی کار نکنند. وسایل گرمایشی تنها 3/4 توان نامی خود را تولید می کنند و موتورهای الکتریکی با 13 درصد ولتاژ کمتر به درستی کار نمی کنند.