عسل طبیعی خوانسار طعمی همانند بهشت دارد

عسل قدیمی ترین شیرین کننده شناخته شده برای بشر است. 

برای هزاران سال تنها مورد استفاده بیشتر فرهنگ ها بود. این مورد تا حدود 2500 سال پیش بود که استفاده از نیشکر در شمال شرقی هند و جنوب چین شناخته شده بود. مصر و ایران نیز آن را می‌شناختند، هرچند از آن برای غذا استفاده نمی‌کردند.

قدیمی ترین بقایایی که در مورد جمع آوری عسل طبیعی خوانسار در شانه های وحشی شناخته شده است، حتی قبل از ظهور کشاورزی، مربوط به سال 7000 قبل از میلاد است.

آنها نقاشی های غار “La Cueva de la Araña” هستند که تنها تعداد کمی از آنها هستند. کیلومترها از Ayora، به طور خاص در شهر همسایه Bicorp، در والنسیا، اسپانیا.

این نقاشی زنی را در حال بالا رفتن از صخره با لیانا در حال جمع آوری عسل از لانه زنبوری وحشی که توسط زنبورها احاطه شده است بازتولید می کند.

در مقبره مصری ابیسوس با قدمت بیش از 5500 سال نیز تابلوهای هیروگلیف یافت شد که گواه این امر است.

بعدها در جزیره کرت، حدود 2400 سال قبل از میلاد، استفاده از زنبورداری به عنوان اهلی کردن زنبورها را می توان نشان داد.

استفاده مصریان از عسل برای شیرین کردن غذا یک محصول مقدس به حساب می آمد، همچنین در ظروف داخل مقبره ها به عنوان هدایایی به خدایان برای سفر بزرگ آنها به زندگی پس از مرگ یافت می شد.

جالب اینجاست که این عسل در شرایط عالی برای خوردن قرار داشت، بنابراین به دلیل داشتن قند زیاد، که باکتری ها را با لیز اسمزی از بین می برد و همچنین رطوبت کم آن، که از ایجاد مخمرها جلوگیری می کند، تا به امروز حفظ شده است.

مصری ها همچنین از آن به عنوان پرداخت مالیات برای ارزش زیاد آن استفاده می کردند.

به همین ترتیب، یونانیان، رومی ها و اعراب عسل را شهد خدایان می دانند که در بیشتر مراسم مذهبی استفاده می شود.

اساطیر یونان می گوید که زئوس در جوانی توسط پوره ها با شیر و عسل تغذیه می شد.

علاوه بر غذا و هدایایی به خدایان، در چین و هند، عسل جزء مهمی در طب طبیعی از دوران باستان بوده است.

بنابراین می توان گفت که عسل مهمترین شیرین کننده از زمان پیدایش بشریت بوده است، به ویژه در اروپا، جایی که آنها تا سفر سوم کریستف کلمب به هند در سال 1498 با نحوه بدست آوردن قند نیشکر آشنا نشدند.